BELL FORUM

Sembang-sembang kosong
 
HomeCalendarGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
catwang

avatar

Posts : 62
Points : 76
Join date : 2011-09-14

PostSubject: Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu   Mon Jul 07 2014, 09:44

Malang tak berbau, Sekarang selalu ada kemalangan jalan raya, di mana mana saja. Sebab itu kita kena selalu periksa tayar. Ada beberapa tips untuk periksa tayar kerata, sebelum enjin kereta di hidupkan, cuba tengok adakah bunga tayar masik ok, bahagian tepi tayar juga kena periksa, takut ada benda tajam tercucuk atas tayar, ada tak kebocoran. Juga tengok samada kereta bergegar semasa pandu atau kurang keseimbangan semasa memandu, mungkin masalah alignment atau steering ada masalah. Kadang kala kereta akan senget sebelah semasa memandu.
Back to top Go down
Nana00

avatar

Posts : 45
Points : 59
Join date : 2013-10-12

PostSubject: Re: Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu   Tue Jul 08 2014, 02:52

Tayar kereta sy dah tukar kpd jenama Michelin dan jika ada apa-apa masalah boleh bagi mekanik buat atau diselesaikan melalui laman web.mudah kan?
Setiap kereta guna tayar yg berbeza tapi tips pemeriksaan adalah sama bagi semua tayar. Terima kasih sebab sudi kongsi tips kat sini. Tayar kereta sy sekarang guna PS3,kereta vios sy bergetar ketika sy pandu. Nasib baik laman web Michelin ada bagi banyak FAQ dan dpt bantu selesaikan masalah sy.
inilah tayar yg sy guna- Pilot Sport 3
http://www.michelin.com.my/Products-Services/Car-SUV-LT/passenger_car/Pilot_Sport_3.html
Back to top Go down
bishopten



Posts : 7
Points : 9
Join date : 2012-03-29

PostSubject: Re: Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu   Wed Jul 09 2014, 04:47

Nana00 wrote:
Tayar kereta sy dah tukar kpd jenama Michelin dan jika ada apa-apa masalah boleh bagi mekanik buat atau diselesaikan melalui laman web.mudah kan?
Setiap kereta guna tayar yg berbeza tapi tips pemeriksaan adalah sama bagi semua tayar. Terima kasih sebab sudi kongsi tips kat sini. Tayar kereta sy sekarang guna PS3,kereta vios sy bergetar ketika sy pandu. Nasib baik laman web Michelin ada bagi banyak FAQ dan dpt bantu selesaikan masalah sy.
inilah tayar yg sy guna- Pilot Sport 3
http://www.michelin.com.my/Products-Services/Car-SUV-LT/passenger_car/Pilot_Sport_3.html

Sgt bagus ke jenama ni? Sy byk guna jenama yg lain mcm goodyear shj, boleh jelas apa2 kelebihan tayar Michelin? Krn rasanya nak tukar tayar yg lebih berfungsi sebelum balik kampung XD
Back to top Go down
ahkeok



Posts : 17
Points : 21
Join date : 2012-01-27

PostSubject: Re: Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu   Wed Jul 09 2014, 05:28

tips tu mmg adelah penting lah, tp skrg ni masih ade byk org yg x ikut panduan tu.
byk org yg malas ataupon x periksa kereta mereka sebelom memandu, ni lah menyebabkan kemalangan jalan raya berlaku stiap ari.
dan byk jg org yg suka memecut walaupon keadaan jalan raya tu adelah x bagus. benda tajam tu senang menyebabkan tayar kereta poncat.
Back to top Go down
annely

avatar

Posts : 36
Points : 50
Join date : 2011-09-10

PostSubject: Re: Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu   Thu Jul 10 2014, 05:29

Dulu saya pernah tukar tayar janama lain, tapi kurang puas hati. Walaupun saya pam angin dengan betul, tapi ia masih botak bahagian tengah dengan cepat. Mungkin jenama tu kurang sesuai dengan saya. Saya dah tukar kepada PS3, dah 3 tahun saya pakai, tak tukar lagi, masih ok aje. Saya puas hati, boleh tahan lama.
Back to top Go down
jenniesaw



Posts : 14
Points : 14
Join date : 2014-04-15

PostSubject: Re: Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu   Thu Jul 10 2014, 22:53

sy singgap sini jap sebab topik ini memang baik. di sini sy juga nak tambah beberapa tips bagi semua.
yg pertama adalah semasa memandu kereta mengelakkan objek asing contohnya, lubang besar di jalan raya.
Melambatkan kereta jika keadaan jalan raya yang buruk. Mengekalkan tekanan tayar yang betul.
Selepas pemasangan tayar baru atau tayar dibaiki pastikan roda dan pemasangan tayar dengan betul dan seimbang Keseimbangan betul menyediakan perjalanan yang selesa dan tayar boleh tahan dengan lama.
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu   

Back to top Go down
 
Amat penting untuk periksa tayar dulu sebelum memandu
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» VALAVANIS AUTUMN TOKONOMA DISPLAY
» The Bazar
» die grinder, tools question
» Vietnam International bonsai show
» Ixora chinensis -"santan"

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
BELL FORUM  :: Vehicles & Transportation :: Kelab Kenderaan-
Jump to: